Вітаю!
Розпочинаємо вивчення теми №3!
Перевірка Д/З
Задача № 2.2Попередньо незаряджена краплина води «втратила» 20 мільярдів
електронів. Якого заряду вона набула?
Відповідь: краплина набуде позитивного заряду 3,2 нКл.
Роз’яснимо поняття електричного поля та його вплив на
організм людини!
Згадайте, як під час розчісування сухе й чисте волосся «тягнеться» за пластмасовим гребінцем. Зрозуміло, що в цьому випадку відбувається електризація тертям: і волосся, і гребінець стають зарядженими. А ось чому волосся навіть на відстані повторює рух гребінця (немов кобра за дудкою індійського факіра), ми дізнаємось. Пригадаємо наш перший дослід з електрики (дослід із паперовою гільзою і зарядженою скляною паличкою, див. тема №1). З проведеного нами експерименту можна зробити висновок про те, що наелектризована скляна паличка спричинює певні зміни в просторі навколо себе. А саме: простір змінюється таким чином, що на заряджену гільзу, внесену в нього, починає діяти деяка сила. У цьому випадку кажуть, що в просторі існує електричне поле.
Електричне поле — це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл або частинок і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд.Таким чином, електрична взаємодія наелектризованої скляної палички й зарядженої гільзи здійснюється за допомогою електричного поля. Коли заряджена гільза потрапляє в електричне поле наелектризованої палички, це поле починає діяти на гільзу з деякою силою, у результаті чого гільза відхиляється. Слід мати на увазі, що не тільки заряджена паличка своїм електричним полем діє на заряджену гільзу,— гільза своїм електричним полем теж діє на пластину. (Спробуйте пояснити, чому паличка при цьому не відхиляється.) Той факт, що електричне поле діє з деякою силою на заряджені частинки й тіла, учені використали, щоб визначити заряд електрона.
Вперше поняття «електричне поле» застосував М. Фарадей, який писав, що не може уявити, як «щось діє на щось через ніщо».
Кажучи про електричне поле, хочу підкреслити, що кожне заряджене тіло має електричне поле, а поле має своє джерело – електричний заряд. Тоді можна стверджувати, що заряджені тіла взаємодіють не безпосередньо одне з одним, а з електричними полями інших тіл.
Експериментально доведено, що поверхня Землі заряджена негативно, а верхні шари атмосфери — позитивно, отже, в атмосфері Землі існує електричне поле.
З розвитком цивілізації це природне поле доповнилось електричними полями, створюваними різними електротехнічними пристроями, що їх використовує людина. Сьогодні відомо, що клітини й тканини організму також створюють навколо себе електричні поля. Вимірювання та реєстрацію цих полів широко застосовують для діагностування різних захворювань (електроенцефалографія, електрокардіографія, електроретинографія та ін.). Отже, ми живемо у справжньому павутинні, зітканому з величезної кількості електричних полів, і довгий час вважалося, що вони не впливають на організми. Проте вплив зовнішнього електричного поля на клітини й тканини організмів, особливо тривалий, призводить до негативних наслідків. Так, під час роботи комп’ютера на екрані монітора накопичується електричний заряд, який утворює електричне поле. До виникнення електричного поля причетні також клавіатура і комп’ютерна миша, що електризуються від тертя. Під впливом цих
електричних полів навіть унаслідок короткочасної роботи в користувача змінюються гормональний стан і біоструми мозку, що спричиняє погіршення пам’яті, підвищену стомлюваність та ін. Ці перші симптоми зі збільшенням тривалості роботи за комп’ютером
можуть перетворитися на захворювання нервової, серцево-судинної, імунної та інших систем організму. Що ж робити? Адже зовсім відмовитися від роботи за ком п’ютером, перегляду телевізора, використання будь-якої побутової техніки, яка теж є джерелом електричних полів, дуже важко. Розв’язати проблему можна, послабивши електричне поле, наприклад, шляхом
підвищення вологості повітря або застосування антистатиків. Ефективніший, але й дорожчий вихід — штучна йонізація повітря, насичення його легкими негативними йонами. Із цією метою застосовують генератори негативних йонів повітря — їх ще називають йонізаторами повітря (аеройонізаторами).
Експериментальне завдання!
Приготуйте розпушений шматочок вати діаметром не більше 1 см. Наелектризуйте пластмасову лінійку й помістіть на неї цей шматочок. Різко струснувши лінійку, доможіться, щоб шматочок почав «плавати» над нею в повітрі. Поясніть спостережуване явище. Виконайте рисунок, на якому зазначте сили, що діють на вату.
Перевіримо рівень засвоєння основних понять!
Домашнє завдання
Виконати в зошиті:
А. Чи може частинка мати електричний заряд, який дорівнює 8∙10–19 Кл? –2,4∙10 –19 Кл? 2,4∙10 –18 Кл? Чому?
Б. Якій кількості елементарних зарядів відповідає заряд, щодорівнює 1 Кл?
В. Розгляньте самостійно з довідкових джерел літератури або ж здопомогою мережі інтернет дослід Міллікена-Йоффе. З якою силоювзаємодіяли крапелька масла і заряджені пластини в досліді якщо масакрапельки становила 0,3 мг?
Список використаних джерел
1. Божинова Ф.Я., Кірюхін М.М., Кірюхіна О.О. Фізика. 9
клас. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013.
2. Гончаренко С.У., Коршак Є.В., Коршак Н.М. Методика розв’язування
задач з фізики. – К.: Вища шк., 1976.
3. Гельфгат И.М., Генденштейн Л. Э., Кирик Л.А. 1001 задача по физике
с решениями. – Харьков – Москва, «Развивающее обучение», 1996.
4. Гофман Ю.В. Законы, формулы, задачи физики. Справочник. – К.:
Наук. Думка, 1994.
5. Элементарный учебник физики. Под редакцией акад. Г.С.
Ландсберга Том II
«Электричество и магнетизм». – М.: Изд-во «Наука» - главная
редакция физико
математической литеретуры, 1996.
6. Коршак Є.В., Ляшенко О. Планування уроків фізики у 8
класі. – Фізика та астрономія в школі. – 1999. - №4. – С.14-18.
7. Крот Ю. Є. Фізика у визначеннях, таблицях і схемах. – Х.:
Вид-во «Ранок», 2013.
8. Лукашик В.І. Збірник запитань і задач з фізики. – К.:
Рад. шк., 1991. – 208с.
9. Петрусенко Н.И. Сборник диктантов по физике. – Минск:
Нар. Асвета, 1982. – 64с.
10.Савченко В.Ф. та ін. Уроки фізики у 7-8 класах: Метод.
Посіб. Для вчителів/ В.Ф.
Савченко, С.В. Коршак, О.І. Ляшенко. Фізичні
бувальщини. На допомогу вчителю
фізики/ В.Ф. Савченко. – К.; Ірпінь: ВТФ
«Перун», 2002. – 320с.
11. Савченко М.О. Фізика: Розв’язування задач. – Тернопіль: Навч. книга
– Богдан, 2004.
12.Соколович Ю.А., Богданова Г.С. Фізика. Довідник з
прикладами розв’язування задач.
– Х.: Вид-во «Ранок», 2013.
13.https://www.youtube.com/watch?v=zbSnHIUn_po
14. https://galinaokhotnik.ucoz.ru/nova7/radiacijni_pojasi_zemli.gif
15 . https://i.pinimg.com/originals/d2/94/d5/d294d5e7dd1f3a62e877a9e12ae285a9.gif
Електричне поле — це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл або частинок і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд.Таким чином, електрична взаємодія наелектризованої скляної палички й зарядженої гільзи здійснюється за допомогою електричного поля. Коли заряджена гільза потрапляє в електричне поле наелектризованої палички, це поле починає діяти на гільзу з деякою силою, у результаті чого гільза відхиляється. Слід мати на увазі, що не тільки заряджена паличка своїм електричним полем діє на заряджену гільзу,— гільза своїм електричним полем теж діє на пластину. (Спробуйте пояснити, чому паличка при цьому не відхиляється.) Той факт, що електричне поле діє з деякою силою на заряджені частинки й тіла, учені використали, щоб визначити заряд електрона.
Вперше поняття «електричне поле» застосував М. Фарадей, який писав, що не може уявити, як «щось діє на щось через ніщо».
Кажучи про електричне поле, хочу підкреслити, що кожне заряджене тіло має електричне поле, а поле має своє джерело – електричний заряд. Тоді можна стверджувати, що заряджені тіла взаємодіють не безпосередньо одне з одним, а з електричними полями інших тіл.
Експериментально доведено, що поверхня Землі заряджена негативно, а верхні шари атмосфери — позитивно, отже, в атмосфері Землі існує електричне поле.
електричних полів навіть унаслідок короткочасної роботи в користувача змінюються гормональний стан і біоструми мозку, що спричиняє погіршення пам’яті, підвищену стомлюваність та ін. Ці перші симптоми зі збільшенням тривалості роботи за комп’ютером
можуть перетворитися на захворювання нервової, серцево-судинної, імунної та інших систем організму. Що ж робити? Адже зовсім відмовитися від роботи за ком п’ютером, перегляду телевізора, використання будь-якої побутової техніки, яка теж є джерелом електричних полів, дуже важко. Розв’язати проблему можна, послабивши електричне поле, наприклад, шляхом
підвищення вологості повітря або застосування антистатиків. Ефективніший, але й дорожчий вихід — штучна йонізація повітря, насичення його легкими негативними йонами. Із цією метою застосовують генератори негативних йонів повітря — їх ще називають йонізаторами повітря (аеройонізаторами).
Експериментальне завдання!
Приготуйте розпушений шматочок вати діаметром не більше 1 см. Наелектризуйте пластмасову лінійку й помістіть на неї цей шматочок. Різко струснувши лінійку, доможіться, щоб шматочок почав «плавати» над нею в повітрі. Поясніть спостережуване явище. Виконайте рисунок, на якому зазначте сили, що діють на вату.
Перевіримо рівень засвоєння основних понять!
Домашнє завдання
Виконати в зошиті:
А. Чи може частинка мати електричний заряд, який дорівнює 8∙10–19 Кл? –2,4∙10 –19 Кл? 2,4∙10 –18 Кл? Чому?
Б. Якій кількості елементарних зарядів відповідає заряд, щодорівнює 1 Кл?
В. Розгляньте самостійно з довідкових джерел літератури або ж здопомогою мережі інтернет дослід Міллікена-Йоффе. З якою силоювзаємодіяли крапелька масла і заряджені пластини в досліді якщо масакрапельки становила 0,3 мг?
Список використаних джерел
1. Божинова Ф.Я., Кірюхін М.М., Кірюхіна О.О. Фізика. 9
клас. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013.
2. Гончаренко С.У., Коршак Є.В., Коршак Н.М. Методика розв’язування
задач з фізики. – К.: Вища шк., 1976.
3. Гельфгат И.М., Генденштейн Л. Э., Кирик Л.А. 1001 задача по физике
с решениями. – Харьков – Москва, «Развивающее обучение», 1996.
4. Гофман Ю.В. Законы, формулы, задачи физики. Справочник. – К.:
Наук. Думка, 1994.
5. Элементарный учебник физики. Под редакцией акад. Г.С.
Ландсберга Том II
«Электричество и магнетизм». – М.: Изд-во «Наука» - главная
редакция физико
математической литеретуры, 1996.
6. Коршак Є.В., Ляшенко О. Планування уроків фізики у 8
класі. – Фізика та астрономія в школі. – 1999. - №4. – С.14-18.
7. Крот Ю. Є. Фізика у визначеннях, таблицях і схемах. – Х.:
Вид-во «Ранок», 2013.
8. Лукашик В.І. Збірник запитань і задач з фізики. – К.:
Рад. шк., 1991. – 208с.
9. Петрусенко Н.И. Сборник диктантов по физике. – Минск:
Нар. Асвета, 1982. – 64с.
10.Савченко В.Ф. та ін. Уроки фізики у 7-8 класах: Метод.
Посіб. Для вчителів/ В.Ф.
Савченко, С.В. Коршак, О.І. Ляшенко. Фізичні
бувальщини. На допомогу вчителю
фізики/ В.Ф. Савченко. – К.; Ірпінь: ВТФ
«Перун», 2002. – 320с.
11. Савченко М.О. Фізика: Розв’язування задач. – Тернопіль: Навч. книга
– Богдан, 2004.
12.Соколович Ю.А., Богданова Г.С. Фізика. Довідник з
прикладами розв’язування задач.
– Х.: Вид-во «Ранок», 2013.
13.https://www.youtube.com/watch?v=zbSnHIUn_po14. https://galinaokhotnik.ucoz.ru/nova7/radiacijni_pojasi_zemli.gif
15 . https://i.pinimg.com/originals/d2/94/d5/d294d5e7dd1f3a62e877a9e12ae285a9.gif
Немає коментарів:
Дописати коментар